Σάββατο, 4 Φεβρουαρίου 2012

Η ανάπτυξη του παιδιού 1-2 ετών



Σταθμοί στην πνευματική ανάπτυξη και στην ανάπτυξη της ομιλίας
μέχρι τα μέσα του δεύτερου χρόνου
§  Παρακολουθεί ιστοριούλες.
§  Δείχνει ένα αντικείμενο αν του το ονομάσουν (ή μια φωτογραφία που το απεικονίζει).
§  Αναγνωρίζει τα ονόματα οικείων προσώπων, αντικειμένων ή μερών του σώματος.
§  Χρησιμοποιεί έξι με οκτώ λέξεις.
§  Μπορεί να φέρει κάποιο αντικείμενο από άλλο δωμάτιο, αν του το ζητήσετε.
§  Χρησιμοποιεί καινούργιες λέξεις κάθε εβδομάδα.
§  Χρησιμοποιεί προτάσεις δύο λέξεων.
§  Μιμείται τις κινήσεις σας.

μέχρι το τέλος του δεύτερου χρόνου
§  Αντιλαμβάνεται πιο σύνθετες οδηγίες και εντολές.
§  Βρίσκει αντικείμενα, ακόμη και αν αυτά είναι κρυμμένα κάτω από δυο-τρία καλύμματα ή σκεπάσματα.
§  Αρχίζει να ταξινομεί αντικείμενα κατά σχήμα ή χρώμα.
§  Επαναλαμβάνει λέξεις που έπιασε το αυτί του από μια συνομιλία.
§  Αναγνωρίζει χρώματα.
§  Αναγνωρίζει γνώριμα τραγουδάκια.
§  Αρχίζει να παίζει παιχνίδια προσποίησης.
§  Καταλαβαίνει περισσότερα από όσα μπορεί να πει. Μπορεί να έχει ένα λεξιλόγιο έως και 50 λέξεων.
Σταθμοί στην κινητική ανάπτυξη
§  Περπατάει μόνο του (13 μηνών).
§  Σκύβει από την όρθια θέση να πιάσει κάτι χωρίς να χάνει την ισορροπία του (14 μηνών).
§  Ανεβοκατεβαίνει με προσπάθεια σκαλοπάτια και περπατάει καλά μόνο του (15 μηνών).
§  Τρέχει, αλλά εξακολουθεί να πέφτει πολλές φορές. Στέκεται στο ένα πόδι χωρίς να χάνει την ισορροπία του (16 μηνών).

μέχρι το τέλος του δεύτερου χρόνου
§  Σέρνει πίσω του ένα παιχνίδι περπατώντας.
§  Κρατάει ένα μεγάλο παιχνίδι ή περισσότερα ενώ περπατάει.
§  Αρχίζει να τρέχει.
§  Στέκεται στις μύτες των ποδιών του.
§  Κλωτσάει μια μπάλα.
§  Περπατάει προς όλες τις κατευθύνσεις, μπορεί να κάνει κύκλους.
§  Σκαρφαλώνει και κατεβαίνει από έπιπλα χωρίς βοήθεια.
§  Ανεβοκατεβαίνει σκάλες χωρίς να κρατιέται από την κουπαστή.
§  Χορεύει.

Σταθμοί στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων των χεριών και των δακτύλων
§  Μουτζουρώνει τυχαία.
§  Αναποδογυρίζει ένα κουτί για να αδειάσει το περιεχόμενό του.
§  Φτιάχνει έναν πύργο από τέσσερις ή περισσότερους κύβους.
§  Ενδεχομένως χρησιμοποιεί το ένα χέρι περισσότερο από το άλλο.
§  Πιάνει μπάλες ή άλλα αντικείμενα σε κίνηση.
§  Στρέφει κουμπιά, πόμολα, ξεβιδώνει σελίδες και γυρίζει σελίδες.
§  Φτιάχνει διάφορα σχήματα με πλαστελίνη.
§  Διαλύει παιχνίδια και στη συνέχεια τα συναρμολογεί ξανά.

Σταθμοί στην κοινωνική ανάπτυξη
§  Μιμείται τη συμπεριφορά άλλων, ιδιαίτερα των ενηλίκων και άλλων παιδιών.
§  Αποκτά όλο και περισσότερο συνείδηση της ατομικότητάς του.
§  Όλο και περισσότερο ενθουσιάζεται με την παρέα άλλων παιδιών.

Σταθμοί στην συναισθηματική ανάπτυξη
§  Το άγχος του αποχωρισμού επιτείνεται γύρω στα μέσα του χρόνου αυτού και στη συνέχεια εξασθενεί.
§  Εκδηλώνει ολοένα αυξανόμενες τάσεις ανεξαρτησίας.
Εκδηλώνει τα πρώτα σημάδια ανεξάρτητης συμπεριφοράς (αψηφά επιθυμίες ή οδηγίες σας).



Το χάρτινο τούνελ

Διαλέξτε χάρτινες κούτες ίδιου μεγέθους - τόσες ώστε το τούνελ που θα δημιουργηθεί με την ένωσή τους να χωράει στο χώρο σας. Ανοίξτε τες από πάνω και από το κάτω μέρος και κολλήστε τες με ταινία σχηματίζοντας ένα σωλήνα. Αν το παιδί σας, σας ζητήσει να παίξετε μαζί του, μην αρνηθείτε, απλώς υπολογίστε ότι οι κούτες πρέπει να σας χωράνε!


Ο Λευκός Πύργος στο... πάτωμα

Κύβοι ξύλινοι, κύβοι που ενώνονται μεταξύ τους, κύβοι κόκκινοι, κίτρινοι, μπλε, κύβοι μικροί, μεγάλοι μεταμορφώνονται από τα χεράκια του παιδιού σε πύργους που φτάνουν μέχρι το ύψος του. Δείξτε στο μικρούλι σας πόσο εύκολα μπορεί να βάλει τον έναν πάνω στον άλλο ή να συνδέσει τον ένα με τον άλλο, κι αφήστε το να εξωτερικεύσει την ικανότητά του να ισορροπεί πράγματα και να δημιουργεί τις πρώτες κατασκευές. «Έλα να φτιάξουμε το Λευκό Πύργο!» προσκαλέστε το και δεν θα ξεκολλάει από το πάτωμα. Σας δίνεται παράλληλα μια πρώτης τάξης ευκαιρία να χαλαρώσετε και να φτιάξετε μια δική σας σύνθεση δίπλα στο παιδί σας. Αλήθεια, πότε ήταν η τελευταία φορά που φτιάξατε ένα κάστρο ή έστω μια πολυκατοικία;

Ένα καράβι στο σαλόνι σας

Μετατρέψτε τον καναπέ σε καράβι δημιουργώντας το κατάλληλο σχήμα με τη βοήθεια των μαξιλαριών. Καλύψτε τον καναπέ με μαξιλάρια γύρω-γύρω ώστε όταν το παιδί βρίσκεται μέσα στο καράβι να μην βλέπει το πάτωμα. Μόλις τελειώσει το παιχνίδι τακτοποιήστε μαζί με το μικρό σας το σαλόνι και επιστρέψτε στο... λιμάνι, δηλαδή στην πραγματικότητα.


Κούνια-μπέλα

Είναι παραδοσιακή και ακαταμάχητη! Η κούνια που τοποθετείται κάτω από πόρτες θα μετατρέψει προς στιγμή το χώρο σε μίνι παιδική χαρά. Είναι μια πρακτική λύση για τις κρύες μέρες που η βόλτα στην παιδική χαρά δεν είναι εφικτή.


Το καρότσι γίνεται παρατηρητήριο!
 
Κάνετε μια βόλτα με το παιδί σας στο καρότσι αλλά εκείνο αντιδρά και θέλει να κατέβει. Ζητήστε του να παρατηρεί το δρόμο ώστε να προσέχει αν στο πεζοδρόμιο εμφανιστεί μια γάτα ή αν περνούν πολλά αυτοκίνητα. Κοίτα ένα αυτοκίνητο, να κι άλλο ένα πιο μεγάλο, κι άλλο μεγάλο αυτοκίνητο!» Η παρατηρητικότητά του φτάνει στο αποκορύφωμα τέτοιες στιγμές.


Μια μπάμπουσκα στα χέρια του

Η μικρή κούκλα μπαίνει στη μεγάλη και οι δύο κούκλες μπαίνουν στη μεγαλύτερη και όλες μαζί μπαίνουν σε μια πιο μεγάλη... Τα αντικείμενα που μπαίνουν το ένα μέσα στο άλλο δίνουν στο παιδί την ευκαιρία να εξασκηθεί στο σχηματισμό αλληλουχιών και διάταξης και σε έννοιες όπως "μεγαλύτερο", "μικρότερο", "ίδιο". Μπορεί να παίξει επίσης και με τα μπολ της κουζίνας που μπαίνουν το ένα μέσα στο άλλο.

'Εχει κακοκαιρία;

Ξεσπά μπόρα και σας ανατρέπει τα σχέδια για έναν περίπατο σε συνδυασμό με ψώνια στο σουπερμάρκετ μαζί με το παιδί. Μείνετε σπίτι κι απολαύστε το θέαμα! Αν τα παράθυρα βρέχονται από τη βροχή, κολλήστε τις μύτες σας στα τζάμια και νιώστε τη βροχή πάνω σας! Παρατηρήστε μαζί με το παιδί τις σταγόνες να πέφτουν πάνω στα τζάμια και τα σχήματα που δημιουργούνται αυτομάτως: λουλούδια, φατσούλες περίεργες, ζώα μιας άλλης εποχής, ό,τι μπορεί να φανταστείτε είναι δυνατό να σχηματιστεί πάνω σε ένα τζάμι από τις σταγόνες της βροχής!


Το παιδί μου έγινε... παιδίατρος!

Δώστε του την ευκαιρία να παίξει το ρόλο του παιδιάτρου και γίνετε ο μικρός ασθενής του παιδιού σας. Δείξτε του ότι φοβάστε το εμβόλιο που ετοιμάζεται να σας κάνει και απολαύστε την προσπάθειά του να σας πείσει ότι «δεν είναι τίποτα». 'Ενα θερμόμετρο, ακουστικά κασετοφώνου, λίγο βαμβάκι, μια γάζα και μια αυτοκόλλητη ταινία είναι μερικά από τα σύνεργα που θα επιτρέψουν στον λιλιπούτειο δόκτωρα να διασκεδάσει και -γιατί όχι;- να αποβάλει τυχόν φόβους του για τον παιδίατρο.


Παιδί μου, θα με λούσεις;

Αφήστε την περιποίηση των μαλλιών σας στα έμπειρα χέρια του παιδιού σας και δεχτείτε να σας λούσει με την ίδια ιεροτελεστία που ακολουθείτε κι εσείς για να λούσετε εκείνο. Ζητήστε του ταυτόχρονα να σας τραγουδήσει. Είναι μια καλή ευκαιρία να αποδείξετε ότι δεν είναι απαραίτητο να κλαίει κανείς όταν του λούζουν τα μαλλιά, ενώ παράλληλα το μικρό σας δίνει μια παράσταση χωρίς ντροπές με το ρεπερτόριο που το ίδιο θα επιλέξει. Κανένας μπόμπιρας δεν ντρέπεται να τραγουδήσει ή να αυτοσχεδιάσει όταν κάνει μια τόσο σημαντική δουλειά, όπως να λούζει τη μαμά ή τον μπαμπά του! Επιπλέον, την επόμενη φορά που θα το λούσετε θα αντιδράσει πολύ πιο θετικά στα παιχνιδίσματα της σαπουνάδας πάνω στο κεφάλι του. Το ίδιο απολαυστικό θα είναι για το μικρό σας να του ζητήσετε να σας χτενίσει τα μαλλιά, αρκεί να του δώσετε μια βούρτσα που δεν θα σας... ξύσει το κεφάλι, γιατί σ' αυτή την ηλικία τα παιδιά συνηθίζουν να βάζουν αρκετή δύναμη όταν χειρίζονται βούρτσες και χτένες.


Καλοκαίρι μες στο χειμώνα!

Ανασύρετε από την ντουλάπα το μαγιό και μερικά παιχνίδια με τα οποία το παιδί σας έπαιζε στη θάλασσα το καλοκαίρι που πέρασε και αφήστε το να βουτήξει στην μπανιέρα, τηρώντας βέβαια όλους τους κανόνες για την ασφάλειά του. Βάλτε του και λίγο αντηλιακό για να μην καεί από τον ήλιο(!) και δώστε του λίγο χρόνο να ξαναθυμηθεί τα παιχνίδια της θάλασσας. Στο τέλος ζητήστε του να σας ζωγραφίσει την εμπειρία του στη θάλασσα, γιατί το επόμενο καλοκαίρι είναι μάλλον μακριά...



Μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής

Φυσικά από τον Σταμάτη και τον Γρηγόρη! Πάρτε το παιδί σας από το χέρι, κάντε τις συστάσεις και αφού του εξηγήσετε το ρόλο των δύο φαναριών αφήστε το να σας καθοδηγήσει. Κατά τον ίδιο τρόπο εξηγήστε του πότε πρέπει να περνάει από το ένα πεζοδρόμιο στο απέναντι.


Κάνε ότι κάνω!

Η μίμηση αρέσει πολύ στα παιδιά, από πολύ μικρά έως αρκετά μεγάλα. Μπορεί να το δείτε να φοράει τις γόβες της μαμάς ή να κάνει ότι ξεσκονίζει ή ότι ταΐζει ένα... δύσκολο μωρό. Μπορεί να το δείτε να οδηγεί ένα αυτοκίνητο, να μεταμορφώνεται σε γιατρό, σε μανάβη ή και σε ένα ζώο. Οι δυνατότητες που έχουν τα παιδιά για μίμηση είναι απεριόριστες. Απολαύστε τες!


Ζωντανά βιβλία

Μόνο που δεν μιλούν σήμερα τα βιβλία και δεν έχετε παρά να το εκμεταλλευτείτε. Στο παιδί σας σίγουρα θα αρέσει να ξεφυλλίζει και να ανακαλύπτει σελίδες που κρύβουν μέσα τους έναν ολόκληρο κόσμο. Δώστε του την ευκαιρία να τον ανακαλύψει. Επιπλέον, μαθαίνει να αγαπά και να σέβεται το βιβλίο, που άλλωστε θα του κρατά συντροφιά σε όλη του τη ζωή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου