Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου 2012

Κανόνες αποδεκτής συμπεριφοράς


ΚΑΡΤΕΛΕΣ - "ΚΑΝΟΝΕΣ" ΑΠΟΔΕΚΤΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ!


Πρώτο μας μέλημα στην αρχή της σχολικής χρονιάς είναι να

ορίσουμε τους κανόνες αποδεκτής-θετικής συμπεριφοράς
των μαθητών μας στην τάξη! Η ύπαρξη κανόνων κάνει
τα παιδιά να αισθάνονται σιγουριά, γιατί καλύπτει την 
ανάγκη τους για όρια. Αν θέλουμε να λειτουργήσουν οι 
κανόνες της τάξης, είναι καλύτερα να βγουν από τα ίδια τα
παιδιά και τις ανάγκες τους και να αντισταθούμε στον 
πειρασμό να βάλουμε κανόνες που νομίζουμε ότι χρειάζονται.
    Οι κανόνες που θέτονται πρέπει να είναι λίγοι,
ρεαλιστικοί, κατανοητοί από τα παιδιά, σύντομοι, 
σαφείς και χωρίς άγνωστες λέξεις ή έννοιες. Να είναι θετικά διατυπωμένοι, 
να εφαρμόζονται με συνέπεια και να είναι αναρτημένοι σε κεντρικό σημείο της τάξης. 
Κυρίως όμως θα πρέπει εμείς οι εκπαιδευτικοί να είμαστε συνεπείς στην τήρησή τους! 
Πώς μπορούμε, για παράδειγμα , να ζητήσουμε από τα παιδιά να μιλούν χαμηλόφωνα 
εάν εμείς μιλάμε δυνατά; Δεν θα ήταν καλύτερο, κάθε φορά που θέλουμε να τους 
επισημάνουμε κάτι ή να κάνουμε μια παρατήρηση, να τα πλησιάσουμε και να τους μιλήσουμε 
χαμηλόφωνα;

Βοηθάμε τα παιδιά να καταλάβουν το “γιατί” πίσω από κάθε κανόνα!

Παράδειγμα: Για να βοηθήσω τα παιδιά να καταλάβουν γιατί είναι σημαντικό να μαζεύουμε 
τα παιχνίδια μας από το πατωμα, ρωτάμε: “Τί θα συμβεί αν κάποιος πατήσει ένα τουβλάκι
που δεν είναι στο κουτί του;”, “Για να μην συμβεί κάτι τέτοιο, τί κανόνα μπορούμε να 
βάλουμε;”.
Βοηθάμε τα παιδιά να περάσουν από το “δεν κάνουμε Α ή Β ” στο τί πρέπει να κάνουμε!

“Εσείς πώς θα θέλατε να σας μιλάνε/συμπεριφέρονται;”, “Πώς μπορούμε να κάνουμε την
τάξη μας ένα χαρούμενο μέρος;”.
Βοηθάμε τα παιδιά να τηρήσουν τους κανόνες όταν οι κανόνες βγαίνουν από τα ίδια. 
Τους εξηγούμε με απλά λόγια και σαφήνεια ποιές είναι οι συνέπειες που ακολουθούν τη 
μη τήρησή τους. Επαινούμε τη συμμόρφωσή τους στους κανόνες, τους 
προειδοποιούμε και τους υπενθυμίζουμε τί ισχύει μέσα στην τάξη. Εξετάζουμε τους 
κανόνες που έχουμε θέσει ανά τακτά χρονικά διαστήματα για να δούμε ποιοί λειτουργούν και
ποιοί όχι.

Σας παρουσιάζω μερικές καρτέλες με κανόνες αποδεκτής-θετικής συμπεριφοράς 
των παιδιών, τις οποίες μπορείτε να αναρτήσετε σε κεντρικό σημείο της τάξης σας!


  • Ακούω προσεκτικά τη δασκάλα μου! 
  • Εκφράζω με θάρρος τη γνώμη μου!

  • Κάνω τις εργασίες μου ήσυχα, χωρίς να ενοχλώ τους συμμαθητές μου! 
  • Περιμένω με υπομονή μέχρι να έρθει η σειρά μου!

  • Μοιράζομαι τα παιχνίδια της τάξης με τους συμμαθητές μου! 
  • Παίζω με ασφάλεια!
  • Προσφέρω τη βοήθειά μου στους συμμαθητές μου!
  • Σέβομαι και αγαπώ τους συμμαθητές μου!

  • Σηκώνω το χέρι μου όταν θέλω να μιλήσω! 
  • Συνεργάζομαι με τους συμμαθητές μου! 
  • Τακτοποιώ τα παιχνίδια και τα υλικά που έχω χρησιμοποιήσει!
  • Μιλάω με ευγένεια! 

  • Ολοκληρώνω τις εργασίες μου! 
  • Ακούω με προσοχή τον συμμαθητή μου!

  • Ακολουθώ τις οδηγίες της δασκάλας μου! 
  • Φροντίζω για την καθαριότητα της τάξης μου!

  • Μιλάω χαμηλόφωνα!

Τις καρτέλες με τους κανόνες που θα επιλέξουμε για την τάξη μας μπορούμε να τις 
προσαρτήσουμε σε μια κατασκευή, π.χ. σε ένα τρένο, όπου κάθε βαγόνι του 
αντιστοιχεί σε έναν κανόνα! Αυτό μπορεί να είναι το τρένο που μας ταξιδεύει 
στην χώρα των καλών τρόπων!

Πηγή ταξίδι στη χώρα των παιδιών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου