Σάββατο, 4 Φεβρουαρίου 2012

Η ανάπτυξη του μωρού τον πρώτο χρόνο



Σταθμοί στην πνευματική ανάπτυξη
§  Παρατηρεί το πρόσωπό σας καθώς μιλάτε.
§  Αντιδρά αν κάτι το ξαφνιάσει.
§  Σας αναγνωρίζει.
§  Εμφανίζεται το κοινωνικό χαμόγελο.
§  Μιμείται τις γκριμάτσες σας.


Σταθμοί στην ανάπτυξη των κινητικών λειτουργιών
§  Κάνει σπασμωδικές και τρεμάμενες ωθήσεις με τα χέρια.
§  Στρέφει το κεφάλι δεξιά – αριστερά, όταν είναι ξαπλωμένο μπρούμυτα.
§  Το κεφάλι πέφτει προς τα πίσω, αν δεν υποστηρίζεται.
§  Οι παλάμες είναι συνεχώς σφιγμένες σε γροθιά.
§  Κάνει έντονες αντανακλαστικές κινήσεις.
Σταθμοί στην ανάπτυξη της όρασης
§  Εστιάζει σε απόσταση 20-40 εκατοστών.
§  Τα μάτια «περιπλανιούνται» και περιοδικά αλληθωρίζουν.
§  Προτιμά μαυρόασπρα σχέδια ή σχήματα με έντονες αντιθέσεις.

Σταθμοί στην ανάπτυξη της ακοής
§  Ακοή πλήρως ανεπτυγμένη.
§  Αναγνωρίζει ορισμένους ήχους.
§  Ίσως στραφεί προς την κατεύθυνση οικείων ήχων και φωνών.

Σταθμοί στην ανάπτυξη της όσφρησης
§  Προτιμά γλυκές γεύσεις.
§  Αποφεύγει πικρές ή ξινές γεύσεις.
§  Αναγνωρίζει τη μυρωδιά του γάλακτος της δικής του μητέρας.
§  Προτιμά μαλακά και όχι τραχιά στην αφή αντικείμενα.


Σταθμοί στην πνευματική ανάπτυξη
§  Αρχίζει να αναπτύσσει ένα «κοινωνικό» χαμόγελο.
§  Αρχίζει να παρατηρεί τα χέρια του.
§  Του αρέσει να παίζει με άλλα άτομα και μπορεί να κλάψει αν το παιχνίδι σταματήσει.
§  Γίνεται πιο διαχυτικό και εκφράζεται περισσότερο με το πρόσωπο και το σώμα του.
§  Μιμείται ορισμένες κινήσεις και εκφράσεις του προσώπου.
§  Σταματά να κλαίει όταν μπαίνετε στο δωμάτιο. Γελάει. Δείχνει έκπληξη.


Σταθμοί στην ανάπτυξη των κινητικών λειτουργιών
μέχρι το τέλος του δεύτερου μήνα
§  Κρατά το κεφάλι του σταθερό για λίγα δευτερόλεπτα.
§  Ανοίγει τα χέρια.
§  Στηριζόμενο σε καθιστή θέση, ανασηκώνει για λίγο το κεφάλι του.
§  Όταν είναι μπρούμυτα, κουνάει τα χέρια και τα πόδια της ίδιας πλευράς και το κεφάλι ανεξάρτητα από αυτά. Ανασηκώνει το κεφάλι σε γωνία 45 μοιρών.
μέχρι το τέλος του τρίτου μήνα
§  Ανασηκώνει το κεφάλι και το στήθος, όταν είναι ξαπλωμένο μπρούμυτα.
§  Υποστηρίζει το πάνω μέρος του σώματός του με τα χέρια, όταν είναι ξαπλωμένο μπρούμυτα.
§  Τεντώνει τα πόδια και κλωτσάει, όταν είναι ξαπλωμένο ανάσκελα ή μπρούμυτα.
§  Ανοιγοκλείνει τα δάχτυλα του χεριού του.
§  Πιέζει τα πόδια προς τα κάτω, όταν ακουμπούν σε σταθερή επιφάνεια.
§  Φέρνει το χέρι στο στόμα.
§  Χτυπάει με τα χέρια του αιωρούμενα αντικείμενα.
§  Αρπάζει και κουνάει παιχνίδια με τα χέρια του.

Σταθμοί στην ανάπτυξη της όρασης
§  Έχει καλή περιφερειακή όραση.
§  Προσηλώνει τα μάτια του σε πρόσωπα.
§  Παρακολουθεί κινούμενα αντικείμενα.
§  Αναγνωρίζει οικεία πρόσωπα και αντικείμενα που βρίσκονται σε απόσταση.
§  Αρχίζει να χρησιμοποιεί τα μάτια και τα χέρια σε συντονισμό μεταξύ τους.

Σταθμοί στην ανάπτυξη της ακοής και της ομιλίας
§  Χαμογελάει στο άκουσμα της φωνής σας.
§  Αρχίζει να αρθρώνει φωνήεντα και συλλαβές.
§  Αρχίζει να μιμείται ήχους.
§  Γυρίζει το κεφάλι προς την κατεύθυνση του ήχου.


Σταθμοί στην πνευματική ανάπτυξη
§  Καταλαβαίνει γνώριμες δραστηριότητες.
§  Βρίσκει μισοκρυμμένα αντικείμενα.
§  Εξερευνά με τα χέρια και το στόμα.
§  Πασχίζει να πιάσει αντικείμενα που δεν μπορεί να φτάσει.
§  Απολαμβάνει το παιχνίδι με άλλους.
§  Ενδιαφέρεται να βλέπει την εικόνα του στον καθρέφτη.
§  Ανταποκρίνεται στην έκφραση των συναισθημάτων των γύρω του.
§  Μιμείται άλλα μωρά.
§  Φοβάται τους αγνώστους.
Σταθμοί στην ανάπτυξη των κινητικών λειτουργιών
μέχρι το τέλος του τέταρτου μήνα
§  Μπορεί να κρατά την κουδουνίστρα.
§  Κτυπά τα πόδια.
§  Παρακολουθεί αντικείμενα με το βλέμμα.
§  Απλώνει τα χέρια για να το πάρετε αγκαλιά.
§  Στρέφει το σώμα του.
§  Κρατά άνετα το κεφάλι του όρθιο και το στρέφει σε όλες τις κατευθύνσεις.
§  Στηριζόμενο μπορεί να μείνει καθιστό για 30 λεπτά.

μέχρι το τέλος του έβδομου μήνα
§  Γυρίζει από ανάσκελα μπρούμυτα και από μπρούμυτα ανάσκελα.
§  Ανακάθεται στην αρχή με και στη συνέχεια χωρίς υποστήριξη του σώματος από τα χέρια του.
§  Σηκώνει το βάρος του σώματός του με τα πόδια.
§  Προσπαθεί να φτάσει αντικείμενα με το ένα χέρι.
§  Μεταφέρει κάποιο αντικείμενο που κρατάει από το ένα χέρι στο άλλο.
§  Πιάνει τα πράγματα με τον αντίχειρα και όλα τα υπόλοιπα δάχτυλα ενωμένα (πιάσιμο της τανάλιας).
§  Ανασηκώνει το επάνω μέρος του σώματός του ότν είναι ξαπλωμένο.
§  Αν το βάλουμε στα τέσσερα, κουνιέται εμπρός - πίσω.
§  Όταν είναι μπρούμυτα σέρνεται προς τα εμπρός.

Σταθμοί στην ανάπτυξη της όρασης
§  Μπορεί να δει όλα τα χρώματα.
§  Βελτιώνεται η εξ αποστάσεως όραση.
§  Βελτιώνεται η ικανότητά του να παρακολουθεί με το βλέμμα κινούμενα αντικείμενα.

Σταθμοί στην ανάπτυξη της ακοής και της ομιλίας
§  Ανταποκρίνεται στο άκουσμα του ονόματός του.
§  Αρχίζει να ανταποκρίνεται στο «όχι».
§  Διακρίνει διαθέσεις από τον τόνο της φωνής.
§  Ανταποκρίνεται στους ήχους προκαλώντας και το ίδιο ήχους.
§  Χρησιμοποιεί τη φωνή του για να εκφράσει χαρά ή ενόχληση.
§  «Φλυαρεί» στη γλώσσα του, παράγοντας σειρές συμφώνων.


Σταθμοί στην πνευματική ανάπτυξη
§  Συνειδητοποιεί ότι γνωστά αντικείμενα παραμένουν στη θέση τους, ακόμα κι όταν αυτά δεν βρίσκονται στο οπτικό του πεδίο.
§  Φλυαρεί με διπλές συλλαβές.
§  Δείχνει.
§  Φλυαρεί σε τόνο συζήτησης.
§  Φωνάζει για να τραβήξει την προσοχή σας. Μπορεί ακόμη να σας τραβήξει από τα ρούχα για τον ίδιο λόγο.
§  Καταλαβαίνει ορισμένες λέξεις.
§  Αναγνωρίζει και απολαμβάνει τα βιβλία.
§  Γνέφει αντίο.
§  Καταλαβαίνει το «όχι».
§  Κοιτάζει προς το μέρος σας για να δει την αντίδρασή σας.
§  Σας πειράζει και κάνει αστειάκια.
§  Περιεργάζεται τα αντικείμενα με διάφορους τρόπους (τα κουνάει, τα χτυπάει, τα πετάει, τα ρίχνει).
§  Χτυπάει παλαμάκια.
§  Παρακολουθεί δύο πράγματα ταυτόχρονα.
§  Βρίσκει εύκολα τα κρυμμένα αντικείμενα.
§  Κοιτάζει τη σωστή εικόνα, όταν του την ονομάζετε.
§  Μιμείται χειρονομίες.
§  Χαίρεται όταν καταφέρνει να ολοκληρώσει το στόχο του στο παιχνίδι.
§  Αρχίζει να χρησιμοποιεί τα αντικείμενα με το σωστό τρόπο (πίνει από κύπελλο, χτενίζεται με τη βούρτσα των μαλλιών, βάζει το ακουστικό του τηλεφώνου στο αυτί του, σχηματίζει αριθμό στο καντράν της τηλεφωνικής συσκευής).
§  Ντρέπεται ή αισθάνεται ανησυχία μπροστά σε ξένους.
§  Κλαίει όταν η μητέρα και ο πατέρας φεύγουν από το σπίτι.
§  Του αρέσει να μιμείται πρόσωπα καθώς παίζει.
§  Δείχνει ιδιαίτερη προτίμηση σε συγκεκριμένα πρόσωπα και παιχνίδια.
§  Πιθανόν κάποιες καταστάσεις να του προξενούν φόβο.
§  Δείχνει ιδιαίτερη προτίμηση στη μητέρα και/ή σε όποιο πρόσωπο έχει την καθημερινή του φροντίδα περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο.
§  Επαναλαμβάνει ήχους και χειρονομίες για να ελκύσει την προσοχή.
§  Πιάνοντας το φαγητό με τα δάχτυλά του μπορεί να φάει μόνο του.
§  Εκτείνει το χέρι ή το πόδι για να σας βοηθήσει να το ντύσετε.
Σταθμοί στην ανάπτυξη των κινητικών λειτουργιών
§  Μεταφέρει το παιχνίδι από το ένα χέρι στο άλλο.
§  Πιάνει αντικείμενα με τον αντίχειρα και το δείκτη (πιάσιμο της λαβίδας).
§  Χτυπάει δύο κύβους μεταξύ τους.
§  Κάθεται και πιάνει αντικείμενα.
§  Βάζει αντικείμενα σ'ένα κουτί.
§  Βγάζει αντικείμενα από ένα κουτί.
§  Αφήνει εκούσια κάτι που κρατάει.
§  Ψαχουλεύει με το δείκτη του χεριού του.
§  Προσπαθεί να μουτζουρώσει.
§  Ανακάθεται χωρίς βοήθεια.
§  Σέρνεται προς τα μπρος πάνω στην κοιλιά του.
§  Στέκεται στα τέσσερα (με τα γόνατα λυγισμένα και τα χέρια τεντωμένα).
§  Μπουσουλάει στα τέσσερα.
§  Μπορεί από την καθιστή θέση να βρεθεί μπρούμυτα και να μπουσουλήσει.
§  Τραβάει το σώμα του προς τα πάνω για να σταθεί σε όρθια θέση.
§  Ανεβαίνει σκάλες μπουσουλώντας.
§  Περπατάει υποστηριζόμενο σε έπιπλα ή κρατώντας το χέρι σας, αλλά αν το αφήσετε χάνει την ισορροπία του και πέφτει πολύ συχνά.
§  Στέκεται όρθιο στιγμιαία χωρίς υποστήριξη.
§  Κάνει ενδεχομένως τα πρώτα του βήματα χωρίς υποστήριξη.

Σταθμοί στην ανάπτυξη της ομιλίας και της ακοής
§  Ακούει ομιλίες με ολοένα αυξανόμενη προσοχή.
§  Ανταποκρίνεται σε απλές ρητές εντολές.
§  Ανταποκρίνεται στο «όχι».
§  Κάνει απλές χειρονομίες, όπως άρνηση με νεύμα του κεφαλιού.
§  «Φλυαρεί» στη γλώσσα του, παράγοντας ποικιλία φθόγγων και ήχων.
§  Λέει την πρώτη του λεξούλα, συνήθως «μαμά» ή «μπαμπά».
§  Χρησιμοποιεί επιφωνήματα, όπως «Ωω!».
§  Προσπαθεί να μιμηθεί λέξεις.

Σταθμοί στην ανάπτυξη της όρασης
§  Μπορεί να ρυθμίσει την όρασή του ανάλογα με το βάθος.
§  Μπορεί να εστιάσει τα μάτια σε ένα αντικείμενο που κινείται με ταχύτητα.
§  Βλέπει το ίδιο καλά με εσάς. Ψάχνει για κάτι που το έχει δει.

Αλλαγή πάνας - διάλειμμα για χαδάκια

Παρατείνετε τη διαδικασία αλλαγής της πάνας, λέγοντάς του τραγουδάκια τη στιγμή που το καθαρίζετε, παίζοντας με τα ποδαράκια του και φιλώντας το στην κοιλίτσα! Απλώστε μια πετσέτα και αφήστε το να απολαύσει τον κόσμο χωρίς πάνα, αφού προηγουμένως βεβαιωθείτε ότι n θερμοκρασία του δωματίου το επιτρέπει. Σκεπάστε το με μια πάνα και απολαύστε το να κλοτσάει ξανά και ξανά!


Η απόλαυση του ρηλάξ

Χρησιμοποιήστε το καθισματάκι με απαλή κλίση, δέστε το μωρό και πιάστε κουβεντούλα. Κάντε το κλασικό «κου πε-πε», μιλάτε του απαλά, χαμογελάστε, επαναλάβετε τους ήχους που βγάζει, χαϊδέψτε το!


Χορέψτε το στα γόνατα


'Οταν πια μπορεί να κρατάει όρθιο το κεφάλι του και η πλάτη του είναι σταθερή, καθίστε το στο γόνατό σας και χορέψτε το τραγουδώντας του. Αν το ρεπερτόριό σας σε παιδικά τραγούδια δεν είναι πλούσιο, να n ευκαιρία για να αυτοσχεδιάσετε!
Η κινητή κούνια που λέγεται μάρσιπος

Οι κινήσεις λικνίσματος που προκαλούνται με τις αναπηδήσεις ή τη μεταφορά του μωρού με μάρσιπο ακόμη και την ώρα που κάνετε ελαφρές εργασίες στο σπίτι n έναν περίπατο, το ηρεμούν όταν είναι ανήσυχο. Επιπλέον, νιώθει τους παλμούς της καρδιάς σας και αισθάνεται ασφάλεια. Σε σύντομο χρόνο μπορεί να το αισθανθείτε πιο βαρύ λαμβάνοντας έτσι το μήνυμα ότι αποκοιμήθηκε.


Φτερό στον άνεμο

'Ενα μικρό φτερό που θα το φυσάτε και θα το παρακολουθεί καθώς πέφτει θα του κρατήσει ευχάριστη συντροφιά. Την ίδια ευχαρίστηση θα νιώσει και αν δει μικροσκοπικές φιγούρες να αιωρούνται πάνω από το κρεβατάκι του. Υπάρχουν τέτοιες μικρές φιγούρες που βγάζουν και τρυφερούς ήχους όταν γυρίζουν.

Ενας καθρέφτης στα μέτρα του

'Ενας καθρέφτης τοποθετημένος κοντά στο κεφάλι του θα αντανακλά όχι μόνο το φως αλλά και το είδωλό του που κουνιέται. Μπορείτε να προμηθευτείτε ειδικούς καθρέφτες για μωρά που είναι δυνατό να τοποθετηθούν μέσα στο κρεβάτι του. Διαφορετικά μπορείτε να στερεώσετε ένα γυάλινο καθρέφτη στον τοίχο δίπλα του. Ακόμη, αν στερεώσετε γερά καθρεφτάκια στο κάτω μέρος του τραπεζιού και το αφήσετε να δημιουργήσει τη δική του κρυψώνα, πιθανό να τη διατηρήσει για αρκετά χρόνια αργότερα!


Ενα κουτί για λιλιπούτειους!

'Οσο πιο μικροί είναι οι χώροι στους οποίους βρίσκονται τα μικρά σας τόσο πιο άνετα νιώθουν! Χρησιμοποιήστε ένα χαρτοκιβώτιο, βάλτε μέσα μαζί με την αγαπημένη του κουβερτούλα παιχνιδάκια ή ένα μικρό μαξιλάρι.


Πάρκο για όλα τα γούστα

Είναι ένας χώρος στον οποίο μπορείτε να αφήσετε το μωρό σας χωρίς άγχος. Μπορεί να γίνει η φωλίτσα του μέσα στην οποία θα συγκατοικούν μαζί του αρκουδάκια και ακίνδυνα αντικείμενα κατάλληλα για να τα βάζει στο στόμα.


Μπουσουλίστε μαζί του!

Δοκιμάστε την εμπειρία να βλέπεις τον κόσμο από το πάτωμα! Κάντε του παρέα στο μπουσούλισμα, μιμηθείτε τις κινήσεις του, αφήστε το να σας περάσει και επικροτήστε το για την προσπάθειά του να κινηθεί γρήγορα.


Μπάνιο για όλες τις εποχές

Ρυθμίστε τη θερμοκρασία του νερού και του δωματίου και δημιουργήστε μια άκρως καλοκαιρινή ατμόσφαιρα μέσα στο μπάνιο. Ελέγχετε ανά πάσα στιγμή τις κινήσεις του μικρού σας για να μην γλιστρήσει και ρίξτε στο... κύμα σφουγγαράκια και άλλα αντικείμενα που επιπλέουν στο νερό. Τσαλαβουτήστε τα χέρια σας μέσα στο νερό και θα δείτε ότι θα σας ακολουθήσει. Παρατείνετε την ώρα του μπάνιου αφιερώνοντάς του περισσότερο χρόνο για παιχνίδι. Αμέσως μετά θα έχει έναν ήσυχο ύπνο.


Στράτα – στρατούλα

Γενιές και γενιές έχουν μεγαλώσει έχοντας στα αφτιά τους τα λογάκια της μαμάς που κρατάει το μωρό από τους ώμους και το περπατάει. 'Ενας αλησμόνητος ρυθμός, αναλλοίωτος στο χρόνο! Κρατήστε την παράδοση και κάντε το κι εσείς στο παιδί σας!

'Οταν χορεύουν τα φύλλα

Εκμεταλλευτείτε τις μέρες που φυσάει. Πάρτε το μωρό σας αγκαλιά και παρακολουθήστε τον ξέφρενο ρυθμό των φύλλων.


Ζητήστε του να σας χαρίσει ένα χορό

Επιλέξτε μια απαλή μουσική και λικνιστείτε στους ρυθμούς της έχοντας τον μικρό παρτενέρ στην αγκαλιά σας. Θα αγαπήσει πολύ τη μουσική γιατί θα την έχει συνδέσει με την τρυφερή σας αγκαλιά.


Ξυπόλυτες αισθήσεις

Απελευθερώστε το από παπούτσια και κάλτσες και αφήστε το να κυκλοφορήσει ξυπόλητο. Αν Φοβάστε ότι τα ποδαράκια του θα κρυώσουν, φορέστε του κάλτσες αρκεί να μην το αφήσετε να κινηθεί σε φρεσκογυαλισμένο πάτωμα. Παίξτε με τα δαχτυλάκια του ποδιού του και πιάστε... κουβεντούλα. Θα σας παρακολουθήσει με ενδιαφέρον.

Και ένα και δύο και τρία βηματάκια...

Αφιερώστε λίγο περισσότερο χρόνο για να ενθαρρύνετε το μωρό να περπατήσει. Σταθείτε στο ύψος του, ανοίξτε διάπλατα την αγκαλιά σας και προσκαλέστε το να έρθει! 'Οσο το βλέπετε να κάνει βηματάκια, κάντε ένα βήμα πίσω κι αφήστε το να πέσει στην αγκαλιά σας. Μέρα με τη μέρα θα βελτιώνει την ισορροπία αλλά και τη σιγουριά του.



Αυτό το συρτάρι ποιος θα το αδειάσει;

Στα μικρά παιδιά αρέσει να αδειάζουν ντουλάπια και συρτάρια. Εκμεταλλευτείτε αυτές του τις αδυναμίες και δώστε του να ψαχουλέψει, να ανακατέψει και να αδειάσει ένα συρτάρι με αθώα αντικείμενα (ρούχα. παιχνίδια) που έτσι κι αλλιώς χρειάζονται τακτοποίηση.

Κούκου - τσα!

Κλείστε το πρόσωπό σας με τις παλάμες σας και... κρυφτείτε: Πού πήγε η μαμά; Κούκου-τσα! Κρύψτε πίσω από την πλάτη σας το αγαπημένο του αρκουδάκι ή ένα άλλο παιχνίδι και εμφανίστε το! 'Ο,τι κι αν κρύβετε και το εμφανίζετε σε λίγο ξανά το ξετρελαίνει. 'Ενα κοινωνικό μωρό μπορεί να παίξει αυτό το παιχνίδι με οποιονδήποτε και για όση ώρα αντέχει!




Μπάλα η παιχνιδιάρα

Κάθεται στον ποπό του με ανοιχτά ποδαράκια κι εσείς απέναντί του. Κυλήστε μια μπάλα μεσαίου μεγέθους (τόπι) προς το μέρος του για να την πιάσει. Σε λίγο θα μπορεί να σπρώχνει το τόπι προς το μέρος σας και να εκφράζει τον ενθουσιασμό του όταν σας βλέπει να το πιάνετε και πάλι από την αρχή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου