Σάββατο, 4 Φεβρουαρίου 2012

Η ανάπτυξη του παιδιού 5-6 ετών



Σταθμοί στην αντίληψη
§  Είναι ικανό να μετρά μέχρι 20 πράγματα και να λέει πόσα είναι αυτά τα πράγματα.
§  Είναι ικανό να πει βλέποντας τα σύμβολα τουλάχιστον 10 αριθμών ποιοι είναι αυτοί.
§  Είναι ικανό να πει το δεξί και το αριστερό πάνω στο σώμα του (ευθεία αντίληψη).
§  Είναι ικανό να πει τα γράμματα της αλφαβήτου με τη σειρά.
§  Είναι ικανό να γράφει το μικρό του όνομα.
§  Είναι ικανό βλέποντας, να ονομάζει 5 γράμματα της αλφαβήτου.
§  Είναι ικανό να τοποθετεί αντικείμενα σε μια σειρά με κριτήριο το πάχος ή το μήκος τους.
§  Είναι ικανό να ονομάζει τα κεφαλαία γράμματα της αλφαβήτου.
§  Είναι ικανό να τοποθετεί τους αριθμούς 1-10 στη σωστή σειρά.
§  Είναι ικανό να διακρίνει και να ονομάζει την 1η, 2η και 3η θέση σε μια σειρά πραγμάτων.
§  Είναι ικανό να ονομάζει τα μικρά γράμματα της αλφαβήτου.
§  Είναι ικανό να ταυτίζει τα κεφαλαία γράμματα της αλφαβήτου με τα αντίστοιχα μικρά.
§  Γνωρίζει τους αριθμούς και μπορεί να αναγνωρίζει σε μια σειρά αριθμών τα σύμβολα από 1-25.
§  Είναι ικανό να αντιγράφει σχέδιο ρόμβου.
§  Είναι ικανό να συμπληρώνει τα σχέδια λαβυρίνθων.
§  Είναι ικανό να πει τις μέρες της εβδομάδας με τη σωστή σειρά.
§  Μέχρι το 3 είναι ικανό να κάνει πρόσθεση και αφαίρεση σε όλους τους δυνατούς συνδυασμούς.
§  Είναι ικανό να αναφέρει την ημερομηνία των γενεθλίων του αν ζητηθεί.
§  Είναι ικανό με ολική ανάγνωση να αναγνωρίσει και να διαβάσει τουλάχιστον 10 λέξεις.
§  Είναι ικανό να προβλέψει την έκβαση ενός αποτελέσματος σε μια ενέργεια που εκτελείται.
§  Είναι ικανό να δείξει σε αντικείμενο όταν του ζητηθεί το μισό και το ολόκληρο.
§  Είναι ικανό να μετράει μέχρι το 100.
Σταθμοί στην κίνηση
§  Είναι ικανό να γράφει κεφαλαία γράμματα πάνω σε ένα χαρτί που του βάζουμε σε οποιαδήποτε τυχαία θέση.
§  Πάνω σε δοκό ισορροπίας μπορεί να κάνει κινήσεις μπροστά, πίσω και προς το πλάι.
§  Είναι ικανό να χοροπηδάει στο ένα πόδι κάνοντας εναλλαγές απ' το ένα πόδι στο άλλο.
§  Είναι ικανό να κάνει κούνια στην οποία το βάζουμε εντελώς μόνο του δίνοντας την εναρκτήρια ώθηση και συνεχίζει μόνο του την αιώρηση.
§  Είναι ικανό να κινεί τον αντίχειρα του προς κάθε ένα του άλλο δάκτυλο χωριστά.
§  Είναι ικανό να αντιγράφει μικρά γράμματα.
§  Είναι ικανό να ανεβαίνει τη σκάλα μιας τσουλήθρας τουλάχιστον 3 μ. ή αντίστοιχα είναι ικανό να ανεβαίνει μια φορητή σκάλα.
§  Είναι ικανό χρησιμοποιώντας σφυρί να καρφώνει καρφιά.
§  Είναι ικανό παίζοντας ποδόσφαιρο να κάνει ντρίμπλα στον αντίπαλο και να κατευθύνει τη μπάλα προς το αντίθετο τέρμα .
§  Είναι ικανό να χρωματίζει ένα σχέδιο στο οποίο έχουμε ορίσει το περίγραμμα με περιθώριο λάθους 0,5 εκ.
§  Είναι ικανό να κόβει εικόνες από περιοδικά με περιθώριο λάθους 0,5 εκ. απ' τα σημεία που ορίζει το σχέδιο.
§  Είναι ικανό να χρησιμοποιεί σωστά την ξύστρα.
§  Είναι ικανό να αντιγράφει σύνθετα σχέδια.
§  Έχει αναπτύξει την επιδεξιότητα να κόβει απλά σχήματα σκίζοντας ένα κομμάτι χαρτί ή μαλακό χαρτόνι.
§  Είναι ικανό μιμούμενο τις κινήσεις άλλου να διπλώσει ένα χαρτί σε διαγώνια θέση και στη συνέχεια το νέο σχέδιο στη μέση.
§  Είναι ικανό να πιάνει με το ένα χέρι ένα μικρό μπαλάκι που του πετάνε.
§  Είναι ικανό με σκοινάκι που κινεί γύρω απ' το σώμα του να κάνει πηδηματάκια.
§  Είναι ικανό να παίζει ρακέτες.
§  Είναι ικανό ενώ τρέχει να σηκώνει αντικείμενα απ' το έδαφος.
§  Είναι ικανό να κάνει ποδήλατο με 2 ρόδες.
§  Είναι ικανό σε πισίνα ή σε θάλασσα να περπατά μέσα στο νερό που φτάνει μέχρι τη μέση τουλάχιστον.
§  Είναι ικανό να κάνει πατίνι ισορροπώντας στο ένα πόδι και σπρώχνοντας με το άλλο.
§  Είναι ικανό να πηδάει και να κάνει περιστροφή και να σταθεί στο ένα του πόδι.
§  Είναι ικανό να γράψει το όνομά του ακολουθώντας τις γραμμές του τετραδίου του.
§  Είναι ικανό να πηδήξει από ύψωμα 30 εκ. και να σταθεί όρθιο.
§  Είναι ικανό κρατώντας τα μάτια του κλειστά να κρατήσει ισορροπία για 10 δευτ.
§  Είναι ικανό να κρατηθεί από ένα μονόζυγο για 10 δευτ.
Σταθμοί στο λόγο
§  Έχει την ικανότητα να δει σε εικόνα ή σε αντικείμενα τα λίγα, τα πολλά και τα αρκετά.
§  Έχει τη λεκτική δυνατότητα να πει τη διεύθυνσή του σε περίπτωση που ρωτηθεί.
§  Έχει τη λεκτική δυνατότητα να πει το νούμερο του τηλεφώνου αν αυτό του ζητηθεί.
§  Έχει τη λεκτική δυνατότητα να δείξει σε αντικείμενα ή σε εικόνα τα πιο πολλά, τα πιο λίγα, τα λίγα.
§  Έχει τη λεκτική δυνατότητα να πει ένα ανέκδοτο ή ένα αστείο.
§  Έχει τη λεκτική δυνατότητα να διηγηθεί τα γεγονότα που έζησε στη διάρκεια της μέρας του που πέρασε.
§  Έχει τη λεκτική δυνατότητα να περιγράψει την κίνηση ενός προσώπου, ζώου ή αντικειμένου χρησιμοποιώντας λεκτικούς τύπους, όπως μέσα από, πάνω από, κάτω από, μακριά από, ανάμεσα, κτλ.
§  Έχει τη λεκτική δυνατότητα να απαντάει σε ερωτήσεις που ρωτούν «γιατί» δίνοντας κάποια σωστή εξήγηση.
§  Έχει τη λεκτική δυνατότητα να διηγηθεί σωστά μια ιστορία που αποτελείται από 3-5 μέρη.
§  Έχει τη λεκτική δυνατότητα να δώσει τους ορισμούς απλών λέξεων.
§  Έχει τη λεκτική δυνατότητα να λέει τα αντίθετα των λέξεων.
§  Έχει τη λεκτική δυνατότητα να απαντήσει σωστά σε ερωτήσεις του τύπου «τί θα γίνει αν...».
§  Έχει τη λεκτική δυνατότητα να χρησιμοποιεί λέξεις που δίνουν χρονικό προσδιορισμό με τη σωστή σειρά (πχ. χτες, σήμερα, αύριο κτλ.).
§  Όταν ακούει κάποια άγνωστη λέξη ζητά να του εξηγήσουν τη σημασία της.
Σταθμοί στην αυτοϋπηρέτηση
§  Έχει αναπτύξει υπευθυνότητα και είναι ικανό να ανταποκριθεί σε ένα οικογενειακό καθήκον που του έχει ανατεθεί με εβδομαδιαία συχνότητα.
§  Κατανοεί τις καιρικές συνθήκες και είναι ικανό να διαλέγει τα κατάλληλα ρούχα.
§  Έχει αναπτύξει κυκλοφοριακή αγωγή, δηλ. μπορεί να στέκεται στην άκρη του πεζοδρομίου με πρόθεση να περάσει απέναντι, ελέγχει δεξιά και αριστερά το δρόμο και περνά απέναντι σωστά, χωρίς να χρειάζεται καθοδήγηση απ' το συνοδό του.
§  Κατά την ώρα κάποιου γεύματος έχει την ικανότητα να πάρει την πιατέλα με το φαγητό και να σερβιριστεί, αλλά και να προωθήσει την πιατέλα στον επόμενο.
§  Είναι ικανό να ετοιμάσει ένα απλό πρωινό.
§  Έχει αναπτύξει υπευθυνότητα και είναι ικανό να ανταποκριθεί σε ένα οικογενειακό καθήκον που του έχει ανατεθεί με ημερήσια συχνότητα.
§  Είναι ικανό στο μπάνιο να ρυθμίζει τη θερμοκρασία του νερού, ώστε να είναι η κατάλληλη για να πλυθεί.
§  Είναι ικανό να ετοιμάζει ένα απλό σάντουιτς για τον εαυτό του.
§  Είναι ικανό να κινηθεί μόνο του σε απόσταση τουλάχιστον 2 τετραγώνων απ' το σπίτι του.
§  Είναι ικανό να χρησιμοποιεί το μαχαίρι για να κόβει μαλακές τροφές.
§  Όταν βρεθεί σε κάποιο δημόσιο χώρο είναι ικανό να εντοπίσει την τουαλέτα για να πάει αν χρειαστεί και επιλέγει τη σωστή και σύμφωνη με το φύλο του τουαλέτα.
§  Είναι ικανό να ανοίξει μόνο του χάρτινες συσκευασίες υγρών τροφίμων.
§  Μπορεί να μεταφέρει ένα δίσκο με φαγητά απ' την κουζίνα στο τραπέζι.
§  Είναι ικανό να δέσει τα κορδόνια της κουκούλας του.
§  Είναι ικανό να φοράει τη ζώνη του στο αυτοκίνητο.
Σταθμοί στην κοινωνικοποίηση
§  Είναι ικανό να εκφράζει βασικά ανθρώπινα συναισθήματα.
§  Έχει αναπτύξει την ικανότητα να παίζει χωρίς επίβλεψη με 4-5 παιδιά δραστηριότητες και παιχνίδια τα οποία προϋποθέτουν τη συνεργασία μεταξύ παικτών.
§  Έχει πλέον την ικανότητα να μπορεί να επεξηγήσει τους κανόνες ενός παιχνιδιού ή μιας δραστηριότητας σε κάποιον άλλο.
§  Έχει αναπτύξει την ικανότητα να μιμείται τους ρόλους των ενηλίκων.
§  Την ώρα του φαγητού έχει την ικανότητα να λαμβάνει μέρος στη συζήτηση.
§  Είναι ικανό να κρατά τους κανόνες σε παιχνίδια που δίνονται προφορικές οδηγίες και απαιτούν μια νοητική επεξεργασία.
§  Αν κάποιος φίλος του είναι στενοχωρημένος του συμπαραστέκεται και τον παρηγορεί.
§  Έχει αναπτύξει την ικανότητα να επιλέγει φίλους και να προτιμά την παρέα τους.
§  Κάνει δημιουργικό παιχνίδι με απλά εργαλεία.
§  Έχει αναπτύξει την ικανότητα να θέτει στόχους για τον εαυτό του και να τους ολοκληρώνει με επιτυχία.
§  Είναι ικανό να υποδυθεί ρόλους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου