Σάββατο, 4 Φεβρουαρίου 2012

Προσχολικός έλεγχος


Προσχολική Αγωγή: Προσχολικός έλεγχος 
Ημερομηνία Αποστολής : 14/01/2003

Σύνταξη: Διεπιστημονική ομάδα ελληνικής επιστημονικής εταιρείας ειδικής αγωγής- προσέγγιση, http://www.proseggisi.gr/
Το αν θα εμφανίσει ένα παιδί μαθησιακές δυσκολίες κατά την ένταξή του στο Σχολείο, πολλές φορές μπορεί να εντοπιστεί πολύ νωρίτερα, κατά τη φοίτησή του στο Νηπιαγωγείο, ή και ακόμη νωρίτερα.

Ως μαθησιακή δυσκολία δεν ορίζεται φυσικά μόνον η λέξη μόδα του καιρού μας η "δυσλεξία". Μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να εντοπιστούν από μία αναπτυξιακή διαταραχή, από αδυναμίες συγκέντρωσης της προσοχής, από κάποια ήπια νοητική οριακότητα, από απλή δυσκολία στην αρίθμησης (δυσαριθμησία), την ορθογραφία (δυσορθογραφία), την ανάγνωση (δυσαναγνωσία), τη γραφή (δυσγραφία) κλπ. Για το λόγο αυτό, πιστεύουμε ότι ο ρόλος της Νηπιαγωγού είναι πολύ καίριος στο να εντοπίσει και να ενημερώσει τους γονείς για κάποιες ήπιες δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί και που πιστεύει ότι δε θα το βοηθήσουν κατά την φοίτησή του στην Α' Τάξη του Δημοτικού. Τέτοια σημεία κλειδιά που πρέπει να εντοπίσει η Νηπιαγωγός ή η οικογένεια και που θεωρούνται σημεία κλειδιά για τον κίνδυνο εμφάνισης μαθησιακών δυσκολιών πιθανώς να είναι:

ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΗΝ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ:(Το παιδί αφαιρείται συχνά κατά την εργασία του, μπορεί να είναι υπερκινητικό ή νευρικό στο κάθισμά του).
ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΓΡΗΓΟΡΣΗ: (Δυσκολίες στο ξεκίνημα δραστηριότητας ή στο ρυθμό εκτέλεσης της εργασίας πχ αργός ρυθμός).
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΟ ΨΥΧΟΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟ ΤΟΥ ΠΡΟΦΙΛ: (Ορίζεται και ως "διαταραχή συμπεριφοράς" και περιλαμβάνει την επιθετικότητα / δειλία, κυκλοθυμίες, κοινωνική αδεξιότητα, εμμονές κλπ.)
ΑΔΕΞΙΟΤΗΤΑ: (Εμφανής δυσκολία να συμμετάσχει στο δυαδικό ή ομαδικό κινητικό παιχνίδι).
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΤΟΥ ΖΩΗ: (Δυσκολίες στην διευθέτηση των προσωπικών του πραγμάτων και τις δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης στο σπίτι και το Νηπιαγωγείο).
ΓΡΑΦΟΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ: (Περιλαμβάνει κακό κράτημα του μολυβιού, δυσκολίες στο βάψιμο και τη ζωγραφική με βάση τους μέσους όρους, δυσκολίες στην χρήση ψαλιδιού και εργαλείων, καθώς και στις υπόλοιπες λεπτές δεξιότητες).
ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΤΗΣ ΜΕΣΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ: (Δυσκολία δηλαδή ακολουθίας γραμμής από τα αριστερά προς τα δεξιά χωρίς να σταματήσει).
ΑΡΙΣΤΕΡΟΧΕΙΡΙΑ: (Η αριστεροχειρία, με βάση Ελληνικές και διεθνείς επιστημονικές έρευνες, πάρα πολύ συχνά σχετίζεται άμεσα με εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών στο Δημοτικό).
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΗΝ ΛΕΚΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: (Δεν μιλά καθαρά{δυσλαλία}, κάνει αντιστροφές συλλαβών {π.χ "ντοτάμα" αντί "ντομάτα"}, συντακτικά λάθη στον λόγο του, φτωχές προτάσεις, τραυλισμός κλπ).
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΗΝ ΜΝΗΜΗ: (Δυσκολίες τόσο στην οπτική όσο και στην ακουστική βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη μνήμη).
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΟΝ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ: (Δυσκολίες στην κατευθυντικότητα, την αναγνώριση αριστερού-δεξιού, στο λύσιμο λαβυρίνθων κλπ).
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΤΑΥΤΙΣΕΩΝ-ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΕΩΝ: (Δυσκολίες αναγνώρισης του ίδιου ή διαφορετικού ανάμεσα σε σχήματα-εικόνες).
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΠΟΣΟΤΗΤΩΝ: (Δυσκολίες σε ποσοτικές έννοιες όπως "περισσότερα"-"λιγότερα", δυσκολίες στην 1-1 αρίθμηση κλπ). Μόλις εντοπιστούν λοιπόν έστω και 2 από τις παραπάνω δυσκολίες στο νήπιο από τη Νηπιαγωγό ή την οικογένεια, είναι καλό να αξιολογηθεί από έναν ειδικό σύμβουλο (Ψυχολόγο, Ειδ. Παιδαγωγό, Εργοθεραπευτή, Λογοθεραπευτή, κλπ), ώστε να διαπιστωθούν οι ακριβείς δυσκολίες του παιδιού, να αποσαφηνιστούν οι αιτίες τους και να αξιολογηθεί αν θα έπρεπε να χρίσουν ειδικής ενισχυτικής παρέμβασης ή όχι. Αυτό που θα πρέπει όλοι να έχουν υπ' όψιν είναι ότι με την έγκαιρη και κατάλληλη παρέμβαση(εάν αυτή κριθεί απαραίτητη), πολλές από τις δυσκολίες μπορούν να αντιμετωπιστούν στην πρώτη τους εμφάνιση και έτσι να μην αποτελέσουν αιτία εμφάνισης μαθησιακής δυσκολίας με επώδυνες συνέπειες τόσο στην ομαλή Σχολική απόδοση του παιδιού, όσο φυσικά και στην επιβάρυνση του ψυχισμού του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου